domingo, 30 de noviembre de 2014

"Orizontul vizibil" vs "orizontul mental"

Am zis pe undeva pe "f.book":
"Dupa parerea mea alegerea lui Iohanis reprezinta un "bine" (in comparatie cu Ponta care, tot dupa parerea mea, reprezenta o "alegere rea").
Dar tot dupa parererea mea, "mai binele" (adica "treapta imediat superioara lui "bine") il reprezenta alegerea Elenei Udrea,
Cum insa distanta dintre cele doua "trepte" ("bine" si . . . "mai bine" este . . . aceeasi ca distanta dintre un punct situat in interiorul"orizontulu vizual" si un punct situat dincolo de "orizontul vizual" (adica situatin cadrul "orizontului mental"), este dificil celui ce este dotat nativamente doar cu "vedere fizica" sa "intrevada" ceva, dincolo de orizontu-i fizic".
si apoi mi-am zis ca mai bine si desenez, ca, se stie, o imagine face cat (cel putin) 1000 de cuvinte.
Asa ca am adus textul (cel subliniat cu albastru), aici in pagina de blog, unde il pot trata . . . ca la el acasa.



Dar odata ajuns aici (in pagina de fata), am dat de o chestie (cautand eu oaresce suport pe net) numita "Docimologie" care m-a facut ca sa imi schimb opinia asupra "notelor" cu care calificasem un pic mai sus (sa re-formulez, adica).si . . . sa mai adaug inca o reprezentare unei anterioare reprezentari.
Imi aduc aminte ca bunicul meu imi povestea ceva de (sau cu) "noua ceruri".
Eu le zic acelor "ceruri", nivele, etaje, si iata ca imaginatul meu "vas de croaziera" are 11 etaje, 11 etaje care au "stele" conforme cu notatia pe care am gasit-o in pagina "Docimologie" de care am zis un pic mai inainte.

Astfel ca, avand acum pe ce indica cu degetul, reformulez zicand ca din punctul meu de vedere alegerea lui Ponta ne-ar fi situat la nivelul "foarte rau", alegerea lui Iohanis ne situeaza la nivelul "mediocru (nesatisfacator)" iar alegerea Elenei Udrea ar fi reprezentat (din acelasi punct, al meu, de vedere) asezarea noastra la nivelul de cel putin "acceptabil (satisfacator)".
Spuneam ca distanta dintre "etajele" astea nu e asa de mica precum pare aci in desenul meu, ci este ca aceea dintre un punct situat in interiorul "orizontului vizibil" (punct notat in desenul de alaturi cu "a") si un punct situat in spatiul de dincolo de linia "orizontului vizibil" (linie notata in desenul meu cu "z".
Dupa cum vedem in desenul reprezentat de mine, dincolo de linia orizontului zona ce urmeaza este . . . infinita. Pata asta albastra cuprinsa intre "a" si "z" se misca ca o lumina de lanterna cu care luminezi solul pe care calci, deodata cu tine, care ii ramai (oricum ai da-o) "centru".
Acum mai bine de 2500 ani, un anume "Cratylos" a incercat sa determine oamenii sa
se foloseasca in evaluarile pe care le fac asupra

acestei "ecuatii" pe care o denumim "Viata", numai informatii pe care le putem efectiv capta, cu simturile noastre naturale, din spatiul cuprins intre punctul "a" si circunferinta "z"., incercand acest filozof sa-si convinga contemporanii sa nu mai judece in baza a ceea ce isi imagineaza ca ar fi "dupa colt" (acolo unde . . . nu le bat, "farurile"

Trebuie sa invatam sa fim obiectivisti. Cu cat mai mare procentajul, cu atat mai respirabil ne v-a fi aerul planetei noastre care devine tot mai ne-incapatoare, cu atat mai respirabila ne v-a fi . . . Viata


Trebuie sa invatam sa dam insemnatatea cuvenita mai inainte de oricel a a ceea ce avem in "interiorul orizontului" (al orizontului fiecarui moment in parte).
Nu trebuie nici sa socotim bazandu-ne pe vrabia de pe gard, nici nu trebuie sa vedem dupa colt, Putem (e adevarat) "intrevedea" lucruri, dar experienta fiecaruia este cea care ne poate spune cat ne putem baza, si cat nu, pe capacitatea noastra de a intrevedea lucruri.
Fiecare individ are in proprietate doua orizonturi deodata. Un "orizont fizic" si un "orizont mental" Raza orizontului fizic ni se modifica in permanenta, raza celui mental insa isi modifica marimea cu greu, iar cand se produce aceasta modificare se produce foarte lent.
In fiecare clipa privirea ne este fixata pe un punct al "orizontului acelei clipe", fara ca prin asta sa modifice de vreo marime notabila marimea "orizontului mental".

In timp ce in ceea ce priveste "orizontul vizibil" este in mod normal (depinzand de dioptria fiecaruia)
"orizontul mental" este dat de dimensiunea cunoasterii fiecaruia.
In timp ce "privirea" este asemeni unei "raze", si creste sau scade dupa cum ne mutam privirea de pe un punct indepartat pe unul apropiat, in cazul "orizontului mental nu se mareste "raza" ci volumul cercului (dar nu al cercului ca cerc ci trebuie sa o percepem cu a noastra minte ca pe o marire a "volumului interior al unei sfere").

Intro alta zi, . . . calatoria continua!

No hay comentarios:

Publicar un comentario